روانشناسی

روانشناسی

وبلاگ روانشناسی عمومی
روانشناسی

روانشناسی

وبلاگ روانشناسی عمومی

اختلالات روان نژندی

اختلالات روان نژندی (neurosis)

اختلال روان نژندی اختلالی است که فرد مبتلا به آن معمولا مضطرب، ناخشنود و ناراضی از خود و دیگران است و مدام نسبت به وجود و اعمال خود، احساس حقارت و گناه می کند. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است بدانند که رفتارشان غیر عادی و نابهنجار است ولی قادر به تغییر آن نیستند.

  اگرچه رفتار افراد مبتلا به این اختلال (روان نژند) غیر طبیعی است و هم خود رنج می برند و هم برای دیگران و جامعه خوشایند نیستند اما شخصیت آنان چندان به هم ریخته نیست و رابطه آنان با واقعیت قطع نشده است. آنان توهم و هذیان ندارند ولی در اکثر انان عاداتی مانند خشم سرکوب شده، اتکا و احتیاج زیاد به محبت دیگران و جلب توجه، احساس حقارت و گناه، اضطراب و ترس به چشم می خورد که خودِ این علایم سبب ناسازگاری فرد با جامعه می گردد.


افراد روان نژند معمولا تحریک پذیر عصبی کم تحمل بوده و در مواردی خشونت های شدیدی را نیز از خود نشان می دهند. از رفتار های انحرافی آنان می توان به مشروبخواری زیاد، آتش افروزی، دزدی از فروشگاه ها و قماربازی اشاره کرد.


روان نژندی اساس جسمانی شناخته شده ای ندارد, ضربه های هیجانی و عاطفی ناشی از مصایب و شکست های بزرگ، بمباران یا ناکامی های تحصیلی، می تواند حالات روان نژندی را پدید آورد.

انواع اصلی روان نژندی عبارتند از:

1) نوراسنتی

نوعی اختلال عصبی است که در واقع فرد هیچ گونه عیبی در اعصابش ندارد. از علایم آن می توان به خستگی شدید عصبی، سر درد، پیچیدگی عضلات، بی حوصله گی، نارضایتی و دل نگرانی اشاره کرد.


2) اضطراب

منظور از اضطراب هیجان ناخوشایندی است که با اصطلاحاتی مانند نگرانی دلشوره وحشت و ترس بیان می شود  اضطراب سبب به هم ریختن تعادل روانی انسان می گردد.


3) وسواس

به 2 دسته وسواس عملی (compulsion) و وسواس فکری (obsession) می توان تقسیم بندی کرد.

وسواس عملی: هر عمل تکراری که شخص احساس می کند. مجبور است آن را انجام  دهد و نمی تواند از انجام دادن آن خودداری کند.

وسواس فکری: هر فکر تکراری، نا خوشایند و ناخوانده که مضمون آن غالباََ یک عمل جنسی یا پرخاشگرانه است.


4) فوبی (ترس مرضی)

ترس شدید و مستمر و نامناسب از اشیاء یا موقعیت‌هاست  ترس شدیدی که دلیل منطقی ندارد.از انواع می توان به هراس اجتماعی،  ترس از فضای بسته، ترس از آسانسور، ترس از خون،، ترس از قطار، ترس از هواپیما، ترس از فروشگاه‌ها، یا ترس از ازدحام و... اشاره کرد.


5) هیستری

هیستری نوعی آزردگی روانی است که با پیدا شدن اختلال در اعضای بدن، در حالی که ضایعه عضوی مربوط به آن وجود ندارد، ظاهر می گردد.


نظرات 1 + ارسال نظر
الشن خداپرست یکشنبه 3 اسفند 1399 ساعت 11:40

سلام ، ممنون از مطالب چکیده و کاملی که بارگزاری کردین ، من الان تو کتاب انسان در جستجوی معنا با این روان نژندی آشنا شدم خواستم بیشتر دربارش بدونم که مطلب شما خیلی بهم کمک کرد ؛ ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد