روانشناسی

روانشناسی

وبلاگ روانشناسی عمومی
روانشناسی

روانشناسی

وبلاگ روانشناسی عمومی

شکست خوردن ناگوار است ولی دست از تلاش برداشتن بسیار بدتر است!

شکست خوردن ناگوار است ولی ...

 

آیا از شکست می ترسید؟ آیا به سبب ترس از شکست از رسیدن به اهدافتان منصرف می شوید؟ چگونه بر ترس از شکست غلبه می کنید؟

شکست مسأله ایست که هر شخصی در زندگی اش با آن رو به رو می شود. ترس از شکست در فعالیت های روزمره ی برخی افراد مداخله می کند. ترس از شکست ترسی رایج است. همه به موفق شدن علاقه دارند، اما کسی موفق می شود که شجاعانه با ترسش مقابله و آن را مدیریت کند. این افراد تمام توانایی خود را برای رسیدن به هدفشان به کار می گیرند و عمل می کنند، اما کسانی که از شکست می ترسند نمی توانند ترس خود را مدیریت و درباره ی اهدافشان فکر کنند. با تمرین موارد زیر می توان بر ترس از شکست غلبه کرد:

1- ترس را بپذیرید  با این که ممکن است برای اکثر افراد پذیرفتن ترس بسیار دشوار باشد، ولی گام مهمی در  بهبودی محسوب می شود.

2- ترس از شکست را در خود تشخیص دهید ترس از شکست را در زندگیتان جستجو و امتحان کنید. از خودتان بپرسید وقتی قصد انجام کاری را برای رسیدن به هدفی دارید ولی متوقف می شوید علت چیست؟ آیا ترس از شکست مانع ادامه آن می شود؟ با خودتان صادق باشید. اگر انجام دادن برخی کارها را متوقف کردید یا اگر خودتان به نوعی در رسیدن  به اهدافتان وقفه انداخته اید، پس بدانید که احتمالاً از شکست می ترسید و باید بر آن غلبه کنید.

3- برای برنده شدن تصمیم بگیرید هر کاری باید با یک تصمیم قاطع آغاز شود. وقتی تصمیم گرفتید نباید به سبب ترس از شکست از کوشش برای رسیدن به اهداف خود دست بردارید. برخی که در گذشته شکست خورده و اشتباه کرده اند، تصور می کنند برای هر اشتباهی مقصرند به همین دلیل در ادامه ی کار تعلل می کنند.

4- در برابر ترس اقدام کنید
ترس مانعی برای شما و هر عملی است که می خواهید به انجام برسانید. در اولین گام برای شروع هر کاری مضطرب می شوید، این ترس نیرومند شما را متقاعد می کند که تلاش تان برای رسیدن به هدفی که دارید بیهوده و عبث است. مهم این است که به تلاش خود ادامه دهید. به خاطر داشته باشید، اگر شکست بخورید "ترس" برنده می شود. راه رفتن خود را به یاد بیاورید. وقتی می خواستید آن را بیاموزید چند بار به زمین افتادید، اما دوباره روی پای خود ایستادید و تلاش کردیدتا قادر به راه رفتن شدید. آیا برای رسیدن به اهداف خود نیز نباید  همان گونه رفتار کنید؟

5- راه حل های دیگر را پیدا کنید چندین عامل در موفقیت و شکست شما نقش دارد. اگر در هر مرحله نتیجه ای را که انتظار داشتید به دست نیاوردید، روش خود را تغییر دهید تا نتیجه ی متفاوتی بگیرید. مهمترین مسأله این است که اشتباهات خود را به شخصیت تان ربط ندهید و کل شخصیت خود را زیر سؤال نبرید.

6- پیشروی کنید وقتی هدفی دارید و می خواهید به آن هدف دست یابید، امکان دارد اطرافیان تان هدف شما را پر دردسر بدانند و در موفقیت شما تردید کنند. باید این گونه حرف ها را نادیده بگیرید و بر پیشروی به سوی هدف خود تمرکز کنید.

7- بر تفکر منفی غلبه کنید به جای پر کردن ذهنتان از تفکرات منفی که موجب تردید و ترس شما در رسیدن به هدفتان می شود، ذهن خود را با خوش بینی و تفکرات و باورهای مثبت درباره ی مسائل گوناگون (برای مثال امتحانات) پر کنید. اگر افراد دیگر موفق می شوند، چرا شما موفق نشوید؟ اگر سایرین می توانند موفق شوند، پس چرا شما نتوانید؟

8- از تجربه های گذشته بیاموزید باید از تجربه های گذشته درس گرفت. چرا که آنها برای رشد بسیار سودمندند. دلایلی را که موجب شکست تان شده و مانعی برای رسیدن به آرزوهای شماست، بررسی کنید و از آنها یاد بگیرید. نقاط مثبت و منفی را بیابید و به رفع مسائلی که باعث شکست تان شده بپردازید. فکر نکنید فقط یک راه برای موفق شدن وجود دارد و آن هم همان راهی است که در گذشته آن را طی کردید و شکست خوردید.

9- با یک متخصص صحبت کنید غلبه بر ترس در تنهایی دشوار است. با احساسات خود روراست و صادق باشید و درباره ی آن با یک متخصص صحبت کنید. از کمک و مشورت وی بهره بگیرید. همیشه برنامه ی درمانی متخصص را پیگیری کنید. این برنامه ممکن است تجویز دارو یا روان درمانی باشد. در هر صورت باید درمان خود را کامل کنید.

10- برای غلبه بر ترس خود به طور روزانه کار کنید نداوم خیلی مهم است. اگر به طور مداوم ترس خود را محدود نکنید ممکن است نتوانید بر آن غلبه نمایید. پس برنامه ها را به صورت مداوم پیگیری کنید و استمرار داشته باشید.

 

زمانی برنده می شوید که ترس را کاهش دهید. هرگز نمی توان ترس را کاملاً از بین برد، ولی می توان آن را مدیریت کرد. شکست خوردن بسیار ناگوار است، ولی دست از تلاش برداشتن بسیار بدتر است!


 منبع: hadizadeh.org

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد