روانشناسی

روانشناسی

وبلاگ روانشناسی عمومی
روانشناسی

روانشناسی

وبلاگ روانشناسی عمومی

اختلالات روان پریشی

اختلالات روان پریشی psychosis

نوعی اختلال روانی است که به از دادن ارتباط با واقعیت و پیوند انسانی منجر می شود. برعکس روان نزند که به مشکلات خود آگاهی دارد، روان پریش از اختلالات روانی خود بی خبر است در عالم خیال دنیایی باب دل خود می شازد که در آن قادر مطلق خود اوست. کنشهای روانشناختی این گونه بیماران به شدت آشفته است؛ آنها دچار هذیان و توهم بوده و تر اختلال در تکلم و تفکر و رنج می برند و رفتارهایشان بسیار عجیب و غریب و غیر طبیعی به نظر می رسد. 

 

از انواع اختلالات روان پریشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) اسکیزوفرنی (جنون جوانی)   schizophrenia

اسکیزوفرنی بیماری خاصی است که به صورت دوگانگی شخصیت و قطع ارتباط با دنیای اطراف و گریز از واقعیت و در خود فرو رفتن تظاهر می کند. دنیای اسکیزوفرنی دنیایی خیالی و اسطوره ای است. ادراکات و دریافتهای هوشی او سالم است؛ ولی از لحاظ روانی در مرحله ای بدوی و ما قبل منطقی به سر می برد. معمولا  این بیماری با زوال عقلی شدید یا جنون همراه است و چون در دوره نوجوانی یا آغاز بزرگسالی ظاهر می شود، به آن جنون جوانی گویند.


2)مانیک _ دپرسیو (جنون شیدایی - افسردگی)  manic - depressive

نعی از اختلال روانی است که به صورت دوره هایی از خوشحالی و افسردگی عنیق نشان داده میشود. در این بیماری فرد مبتلا یک دوره شیدایی (خلق بالا، انرژی زیاد، پر حرفی و پرش افکار) و یک دوره افسردگی ( بی اشتهایی، کمی انرژی، فعالیت کم) را تجربه می کند. این بیماری اختلال دو قطبی نیز گفته می شود.ذبیمار اگر در دوره شیدایی - افسردگی با مخالفت روبرو شود و خشمگین گردد به ضرب و جرح می پردازد و ممکن است اقدام او منجر به قتل گردد. نزد بیمار افراط در نوشیدن الکل و زیادروی در اعمال جنسی دیده می شود. دریک کار تحقیقی مشخص شد که صادق هدایت از دوره های افسردگی - شیدایی رنج می برده است (فدایی، 1380)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد