روانشناسی

روانشناسی

وبلاگ روانشناسی عمومی
روانشناسی

روانشناسی

وبلاگ روانشناسی عمومی

آزمون های روانشناختی 1

1) برای مشاهده سوالات به همراه پاسخ نامه به ادامه مطلب مراجعه نمایید 

 

  آزمون اندر یافت موضوع TAT چند عدد کارت دارد و برای چه تقسیم شده است؟

این آزمون دارای 31 کارت می باشد. 30 کارت آن تصاویر مختلفی از صحنه های زندگی و یک کارت آن سفید است از این 30 کارت 10 کارت برای خانم ها، 10 کارت برای مردان و 10 کارت بین آقا و خانم مشترک است. در پشت هر کدام شماره . حوف دارد که مشخص می کند برای چه کسانی است در علائم پشت کارت ها به شرح ذیل است:

B : برای پسران M: برای مردان  F: زنان  G:دختران

2)   فشار ها در تست TAT

فشار ها تا حدی معادل محیط در روان شناسی است. نقش فار در ایجاد و تکامل شخصیت اهمیت زیادی می دهد. درک فشار بستگی به چارچوب تجارب فردی دارد. هر محرک محیطی از لحاظ تاثیر روی موجود دارد بررسی کرد پس فشار یا محیط را همیشه از دیدگاه نیاز ها مورد بررسی و شناخت قرار داد. از مهمترین نیاز ها می توان به: فشار از دست دادن- اکتسابو حفظ ونگهداری تکلیف، سلطه گری، مهر ورزی، غم، خطر جسمانی، تولد فرزند، پیوند جویی، جهش و... اشاره کرد.

 

3)   پرسشنامه شخصیت نئو چند عامل شخصیت و چند خصوصیت را اندازه می گیرد؟

فرم تجدید نظر شده پرسشنامه شخصیت (NEOPI_R)پنج عامل اصلی شخصیت و شش خصوصیت در هر عامل را اندازه می گیرد. این دوجنبه پرسشنامه یعنی پنج عامل اصلی و 30 خصوصیت آن ارزیابی جامعی از شخصیت بزرگسال ارایه می دهد.

 

4)   تفاوت فرم s  و r در پرسشنامه نئو چیست؟

پرسشنامه نئو دارای دو فرم  Sبرای گزارش های شخصی و R برای درجه بندی های "مشاهده گر" می باشد. فرم  S  شامل 240 سوال پنج درجه ای است که توسط خود افراد درجه بندی می شود و مناسب مردان و زنان در تمام سنین می باشد.فرم  R نیز دارای همان 240 سوال بوده و با ضمیر سوم شخص شروع می شود و برای درجه بندی افراد از سوی همسر ، همسال یا کارشناس بکار می رود. فرم Rمیتواند به طور مستقل برای ارزیابی بکار رود یا به عنوان مکملی برای گزارش های شخصی یا اعتبار آن مورد استفاده قرار میگیرد.

 

 

5)   علامت N  در پرسشنامه نئو به چه معناست؟ و چه خصوصیتی دارد؟

تمایل عمومی به تجربه عواطف منفی چون ترس، غم، دستپاچگی، عصبانیت، احساس گناه و نفرت مجموعه حیطه n را تشکیل می دهد. . مردان و زنان با نمره بالا در N مستعد داشتن عقاید غیر منطقی هستند و کمتر قادر به کنترل تکانش های خود بوده و خیلی ضعیف تر از دیگران با استرس کنار می آیند.

6)   نقطه برش پرسشنامه نئو کدام است؟

در طراحی فرم های نیمرخی و گزارش های تفسیری NEOPI_Rمولفین بهتر دیده اند که نتایج را در «سطح» خلاصه نمایند؛خیلی پایین،پایین،متوسط،بالا و خیلی بالا

مقیاس های  NEO تقریبا صفات نرمال را در توزیع طبیعی اندازه میگیرند. اغلب افراد نمراتی در حد متوسط و در صد کمی از آنها در دو انتهای منحنی طبیعی قرار میگیرند.لازم است که این توزیع طبیعی،وقتی که مفهوم نمرات هر فرد تفسیر میشود به خاطر سپرده شود.مقیاس ها اغلب به راحتی با مفاهیم بالا و پایین بیان می شود اما تفاوت افراد در این مقیاس ها مهم تر از این دو حد است

 

7)   کنترل اعتبار پاسخ نامه تست نئو را توضیح دهید؟

اگر پاسخ کاملا مخالفم در ۶سوال متوالی،کاملا مخالفم در ۹سوال متوالی،نظری ندارم در بیش از ۱۰سوال متوالی،موافقم در ۱۴سوال متوالی و کاملا موافقم در ۹سوال متوالی داده شود،نمره گذاری رسمی پاسخنامه و تفسیر آن را بی اعتبار میسازد.

 

8)   تفاوت پرسشنامه MMPI و MCMI در چیست؟

تفاوت این دو پرسشنامه به طور کلی در موارد زیر خلاصه می شود :

- هردو ابزار دامنه گسترده ای از الگوهای پایدار شخصیت و نشانگان بالینی را پوشش می دهند.

- MCMIمکمل MMPIاست زیرا برای تشخیص اختلالات محورIIطراحی شده است در حالیکه MMPIبر اختلال های محورIتاکید دارد.

MCMI- بطور قابل ملاحظه ای از MPMIکوتاهتر است (175ماده در بر ابر 567ماده) و فقط 20تا 30دقیقه زمان می برد که برای آن یک امتیاز مهم محسوب می شود.

- پایه های پژوهشی، مطالعات روایی و گزینه های تفسیری برای MMPIگسترده تر از MCMIاست که می تواند برای MCMI یک محدودیت در نظر گرفته شود.

MCMIرا فقط باید برای جمعیت های بالینی بکار برد.

 

9)   مفهوم BR در تست میلون به چه معناست؟ و افراد بهنجار در کدام گروه قرار دارند؟

یکی از ویژگی های MCMI  استفاده از نمره های برش نرخ پایه (BR) برای تأیید وجود یا عدم وجود یک ویژگی خاص است .نمره BR مانند نمره T در واقع وسیله تبدیل یک نمره خام به یک نمره معنادار برای تفسیر است  ودقت تشخیص را افزایش می دهد. نمره ی BR در واقع بیانگر این است که آیا نمره های بدست آمده و ویژگی های پیش بینی شده به وسیله ی مقیاس های پرسشنامه با درجه بندی متخصصان بالینی همخوانی دارد یا نه ؟ نمره 35 برای نشان دادن نمره میانه گروه بهنجاراست .

         

10)                     الگو های بالینی در تست میلون را نام ببرید و یکی را به اختصار شرح دهید:

مقیاس 1(شخصیت اسکیزوئید): این مقیاس 16 گویه دارد که تیپ منفعل - منزوی از تیپ شناسی میلون را بازنمایی می کند. محتوای گویه ها ، مرتبط با انزوا عدم احساس لذت ، انزوای رفتاری ، اجتناب از روابط نزدیک سرکوب عواطف رفتارهای درونگرانه و احساس پوچی ، غیر مسئول بودن و ترجیح تنهایی می باشد افراد مبتلا به این اختلال شخصیت با فقدان تمایل و ناتوانی در لذت بردن یا احساس درد مشخص می شوند آنها سردو غیر اجتماعی بوده و نیازهای عاطفی آنها اندک است.

مقیاس ( شخصیت دوری گزین ، اجتنابی) : این مقیاس مقیاسی با 16 گویه می باشد که تیپ فعال منزوی ازتیپ شناسی میلون را معرفی می کند . هرچند که این افراد به اندازه افراد دارای اختلال شخصیت اسکیزوئید منزوی هستند امّا به تماس با دیگران رغبت نشان می دهند و اگر اطمینان یابند که مورد آزار و اذیت دیگران قرار نمیگیرند و دیگران از آنها انتقاد نخواهند کرد مایل به یافتن دوستان جدید برای خود هستند . انزوای آنها ناشی از انتقاد و تمسخر از جانب دیگران است

 

 

  (شخصیت افسرده )  2B مقیاس

این مقیاس 15 گویه دارد و جنبه هایی از تیپ منفعل منزوی ازتیپ شناسی میلون رامنعکس می کنداین مقیاس برای ارزیابی سبک شخصیت افسرده ساخته شده که گفته می شود مستقل از افسردگی بالینی وجود دارد . هر چند که با اسکیزوئید و دوری گزین در بسیاری از جنبه ها از جمله ناتوانی در لذت بردن ، ناشاد بودن و غمگینی شباهت دارد امّا افراد مبتلا به اختلال شخصیت افسرده احساس ناتوانی قابل توجهی در کسب مجدد لذت دارند .

مقیاس 3 (شخصیت وابسته): این مقیاس 16 گویه دارد و جنبه های از تیپ منفعل وابسته در تیپ شناسی میلون را ارزیابی می کند . افرادی که در این مقیاس نمره بالا می آورند افرادی هستند که برای حمایت ، ایمنی و راهنمایی به دیگران متکی هستند و به شکل منفعلانه منتظرند که دیگران راه را به آنها نشان دهند .

مقیاس 4 ( شخصیت نمایشی):

این مقیاس 17 گویه دارد این مقیاس جنبه های از تیپ فعال وابسته در تیپ شناسی میلون را معرفی میکند که در این مقیاس نمرات بالا میگیرند هرچند در اتکاء به دیگران مانند افراد دارای اختلال شخصیت وابسته هستند ولی فعال بوده و معمولا برای به دست اوردن احترام و محبت از طرف دیگران ، مهارت های اجتماعی خوبی از خود نشان می دهند و در عین حال دارای یک ترس پنهان از خود مختاری و مستقل عمل کردن هستند . .

مقیاس 5 (شخصیت خودشیفته):این مقیاس 24 گویه دارد واز تیپ منفعل مستقل میلون را می سنجد.افرادی دراین مقیاس نمره بالا می گیرندافرادی هستند که بیش ازحد به خودشان ارزش می دهند و از خودرازی ،متکبر و مغرور هستند خود را ذی حق دانسته وبه شکل خود محورانه ای به خود مشغول اند و اگر کسر شإن خود ندانند که در تعاملات اجتماعی شرکت کنند برای رسیدن به مقصود خود می توانند خاضعانه و مطیع نیز باشند

: )6A)  مقیاس شخصیت ضد اجتماعی

این مقیاس 17 گویه دارد و جنبه های از تیپ فعال منفعل مستقل میلون را می سنجداین افراد رفتاری تهدید امیز دارند . قوانین و مقررات اجتماعی را برای رسیدن به اهدافشان زیر پا می گذارند . ابائی از دروغگویی ، دورویی ، استثمار دیگران ندارند و مرتکب جرم و جنایات در دنیایی میشوند ، که به نظر انها دیگران باعث رنجش انها شده و در نتیجه انها را به انتقام وا داشته اند .

 :6Bمقیاس شخصیت سادیستیک-

این مقیاس 20 گویه دارد و تیپ فعال ناموافق از تیپ شناسی میلون را می سنجد و نام دیگر این مقیاس اختلال شخصیت پرخاشگر است این افراد به شیوه ای خشن و با رفتار قدرت طلبانه دیگران را مورد پرخاشگری کلامی و رفتاری قرار می دهند و به راحتی حقوق دیگران را ضایع میکنند و احساسات آنها را جریحه دار می کنند .

مقیاس 7 (شخصیت وسواسی):این مقیاس 17 گویه دارد و تیپ منفعل دوسوگرا از تیپ شناسی میلون را میسنجد . محتوای گویه ها مرتبط با رفتار کمال گرایانه و منظم ، بی حوصلگی ، رفتار مطعیانه ، سرکوب عواطف و خشکی و تعصب می باشد . این افراد با احساس کنترل و کمال گرایی ، تقاضاهای بالایی از خود و دیگران دارند هرچند که آنها ظاهراً همرنگ و مطیع هستند امّا ناراحت و رنجورند

8: Aمقیاس شخصیت منفی گرا

این مقیاس که به آن اختلال شخصیت منفعل پرخاشگر نیز گفته می شود 16 گویه دارد که به ارزیابی تیپ فعال دوسوگرا در تیپ شناسی میلون می پردازد ، افرادی در این مقیاس نمره بالا می گیرند افرادی هستند که بین اعتنا و در بی اعتنایی نسبت به دیگران دو دل هستند و گاهی در حالی که نزاعهای درونی آنها به موازات هم هستند به شکل غیر معمول دچار خشم و خود سری می شوند که با   دوره های از گناه و شرمساری همراه است .

مقیاس 8Aشخصیت خود آزار- خود ناکام ساز):

این مقیاس 15 گویه دارد و در تیپ شناسی میلون،تیپ منفعل ناراضی را می سنجد ، این افراد با تملق و خود ایثارگری خود را در موقییت هایی قرار میدهند که که مورد استثمار قرار گیرند آنها ناراحتی ها و شرمساریهایی را نقل می کنند که ظاهرا لایق آنها بوده اند. این افراد به دیگران اجازه میدهند از آنها بهره کشی کنند .

11)                     نشانگان بالینی شدید را در تست میلون توضیح دهید:

 PP (اختلال هذیانی

مقیاس اختلال هذیانی 13 گویه دارد . محتوای گویه های ان در رابطه با افکار هذیانی نظیر بزرگ منشی ، گزند و آسیب است . کسانی که در این مقیاس نمرات بالا می گیرند احتمالا تشخیص اختلالات شخصیت پارانوئید نیز دریافت می کنند .

مقیاس CC( افسردگی اساسی ):       

این مقیاس 17 گویه دارد و محتوای گویه های ان در رابطه با افکار خودکشی ، علائم شناختی و نباتی افسردگی ، ناتوانی در عملکرد ،احساس یأس و ناامیدی و عدم احساس لذت می باشد .

مقیاس SS (اختلال تفکر) :

این مقیاس 17 گویه دارد و اختلال تفکر با ماهیتی سایکوتیک را می سنجد محتوای گویه ها مرتبط با ایده های نفوذ ، توهمات، هذیانها و افکار ناخواسته است . افرادی که در این مقیاس نمرات بالا می گیرند رفتارشان اغلب گوشه گیرانه و اغلب عاطفه نامناسب نشان می دهند و گیج و واپس مانده به نظر می رسند این افراد از هم گسیخته ، آشفته و یا عجیب و غریب هستند همچنین ممکن است توهم یا هذیان و یا هردو داشته باشند .

 

12)                     در تست شخصیت MMPI چه نمره ای فرد را در حالت دفاعی تر نشان می دهد؟

مقیاس k ﺗﺸﺨﯿﺺ دﻓﺎﻋﯽ ﺑﻮدن ﺑﯿﻤﺎرﮔﻮﻧﻪ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه است که  نمره بالای 60 ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ آزﻣﻮدﻧﯽ در اﻣﺮ ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻮﯾﯽ دﻓﺎﻋﯽ ﺗﺮ از ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ اﻓﺮاد ﻋﻤل ﮐﺮده اﺳﺖ

 

13)                     مقیاس های اساسی MMPI را شرح دهید:

 

الف) نمره نمیدانم ؟  ﺻﺮﻓﺎ ﺗﻌﺪاد ﻣﺎده ﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺪون ﺟﻮاب ﻣﺎﻧﺪه اﺳﺖ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺎده ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻫﺮ دو ﮔﺰﯾﻨﻪ درﺳﺖ وﻏﻠﻂ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه اﺳﺖ

ب)ﻣﻘﯿﺎس f: ﭘﺎﺳﺦ دادن ﺑﻪ آزﻣﻮن ﺑﺪون ﺧﻮاﻧﺪن وﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﺘﻮای ﺳﻮاﻻت اﺳﺖ.ﺑﺎ ﻧژاد درارﺗﺒﺎط اﺳﺖ.نمره بالای100ﭘﺮﺗﮑل اﻋﺘﺒﺎر ﻧﺪارد و ﯾﺎ آﺳﯿﺐ رواﻧﯽ ﺷﺪﯾﺪ وجود دارد .نمره 55 تا69:آزﻣﻮن را ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﻣﻌﺘﺒﺮی ﭘﺎﺳﺦ داده اﻧﺪ .ﻧﻤﺮه ﭘﺎﯾﯿﻦ:در اﯾﻦ داﻣﻨﻪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻣﺸﮑﻼت رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ را اﻧﮑﺎر ﮐﻨﻨﺪ ﯾﺎ واﻧﻤﻮد ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت ﺧﻮب را ﻫﻢ ﺑﺎﯾﺪ در ﻧظﺮ ﮔﺮﻓﺖ.

 

ج)مقیاس L : در اﺻل ﻣﻘﯿﺎس دروغ ﺳﻨﺞ آزﻣﻮن اﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﻨظﻮر ﮐﺸﻒ ﺗﻼش ﻫﺎی آزﻣﻮدﻧﯽ ﺑﺮای اراﯾﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻄﻠﻮب از ﺧﻮد .

 

مقیاسk: ﺗﺸﺨﯿﺺ دﻓﺎﻋﯽ ﺑﻮدن ﺑﯿﻤﺎرﮔﻮﻧﻪ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه نمره بالا ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ آزﻣﻮدﻧﯽ در اﻣﺮ ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻮﯾﯽ دﻓﺎﻋﯽ از ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ اﻓﺮاد ﻋﻤل ﮐﺮده اﺳﺖ

 

14)                     چند مقیاس دو نقطه ای پرسشنامه MMPI را شرح دهید:

 V تبدیلی : 1 و3 (خود بیمار انگاری و هیستری) برافراشته و2 (افسردگی) کاهش معنا دار .فرد تعارض های روانی خود رابه شکل شکایت های جسمانی تبدیل میکند .

مثلث نورتیک :1و2و3 (خود بیمار انگاری، افسردگی و هیستری) همگی بر افراشته .دامنه شکوه های فرد گسترده ومتنوع است نه تنها افسردگی بلکه شکوه های بدنی وتحریک پذیری را در بر میگیرد .

4و8 (انجراف روانی اجتماعی و اسکیزوفرنی) بر افراشته .بروز رفتارجامعه ستیز به شکل روان پریش .

 

15)                     شرایط آزمودنی ها در تست MMPI چیست؟

.برای افراد بالای18 یا بیشتر. ﺑﺮﺧﻮداری از ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﺧﻮاﻧﺪن در ﺳﻄﺢ ﮐﻼس ﻫﺸﺘﻢ MMPI-A ﺑﻬﺘﺮاﺳﺖ در مورد افراد 18-14 اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد .ﺗﻮﺟﯿﻪ آزﻣﻮدﻧﯽ ﻫﺎ در ﻣﻮرد دﻟﯿل اﺟﺮای آزﻣﻮن و ﻧﺤﻮه اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺘﺎﯾﺞ آن .

 

16)                     کاربرد پرسشنامه MMPI2 چیست؟

بالای 18 سال.

 

17)                     مقیاس های مردانگی و زنانگی در پرسشنامه  MMPI2 شرح دهید؟

ﻫﺪف اوﻟﯿﻪ از ﻃﺮاﺣﯽ اﯾﻦ ﻣﻘﯿﺎس ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻣﺮدان ﻫﻤﺠﻨﺲ ﮔﺮا ودﭼﺎرﺳﺮدرﮔﻤﯽ ﻫﻮﯾﺖ ﺑﻮد. ﻧﻤﺮه ﺑﺎﻻ ﻣﺮدان: ﺑﯽ ﺗﻮﻗﻊ .ﮐﻢ رو .ﻓﺎﻗﺪ ﻋﻼﯾق ﮐﻠﯿﺸﻪ ای ﻣﺮداﻧﻪ .ﻧﻤﺮه ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻣﺮدان: ﻧﻤﺎﯾﺸﯽ . ﺧﻮﯾﺸﺘﻦ دار وﻫﻤﺪل .ﻧﻤﺮه ﭘﺎﯾﯿﻦ ﻣﺮدان : ﺧﻮدﺷﺎن را ﺑﺴﯿﺎرﻣﺮداﻧﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﯿﺪﻫﻨﺪ . ﻓﻌﺎل و اﻫل ﻋﻤل .رﻓﺘﺎرﻣﺴﺘﺒﺪاﻧﻪ . ﻧﻤﺮه ﺑﺎﻻ در زﻧﺎن: طﺮد ﻧﻘﺶ ﺳﻨﺘﯽ زﻧﺎﻧﻪ . اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻧﻔﺲ ﺑﺎﻻ . ﺟﺴﻮر .ﻧﻤﺮه ﭘﺎﯾﯿﻦ +ﺗﺤﺼﯿﻼت ﭘﺎﯾﯿﻦ : ﻧﺎ ﻓﻌﺎل.ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎر و ﻣﻄﯿﻊ .ﻧﻤﺮه ﭘﺎﯾﯿﻦ +ﺗﺤﺼﯿﻼت ﺑﺎﻻ :ﺣﺴﺎس .ﺑﯿﺎن روﺷﻦ ﻫﯿﺠﺎﻧﺎت . راﺣﺘﯽ ارﺗﺒﺎط ﮐﻼﻣﯽ

 

18)                     نمره بالا در مقیاس L آزمون  MMPI به چه معناست؟

نمره بالای 80 آزﻣﻮدﻧﯽ در ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﻣﺎده ﻫﺎی آزﻣﻮن ﺻﺎدق ﻧﺒﻮده وﭘﺮﺗﮑل ﺣﺎﺻل را ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﮐﺮد

 

 

19)                     مثیت نشان دادن خود در آزمون MMPI2 را کدام گزینه می سنجد؟ و باید چه نمره ای داشته باشد؟

مقیاس K

 

20)                     مقیا س D  در پرسشنامه MMPI2 را شرح دهید:

افسردگی: انکار شادی، بی علاقه گی به محیط اطراف، انکار ارزشمندی خود

21)                     مقیاس HY در پرسشنامه MMPI2 را شرح دهید:

هیستری: به طور غیر ارادی دچار افت یا اختلال در عملکرد، نسبت به خود و احساسات شان بینش ندارند

افرادی هستند که در مقابل استرس نشانه های جسمی نشان میدهند .

22)                     مقیاس SC در پرسشنامه MMPI2 را شرح دهید:

شامل اختلال در تفکر وخلق و رفتار است، بالای 75 دارای اختلال روان پریشانه، افکار و نگرش های غیر معمول، احساس شکست، پرهیز از برخورد با مردم

 

 

23)                     اگر کودک تفسیر آدمک را به صورت نوزاد یا سالمند بکشد به چه معناست؟

اگر کودک در نقاشی خود آدمک را به صورت نوزاد کشید: واپس روی در فرد

اگر کودک در نقاشی خود آدمک را به صورت سالمند کشید: وابستگی به یک فرد مسن

24)                     ترسیم جنسیت در آدمک به چه معناست؟

رسم تصویر زن در دختران: نشانه خود دلباختگی و ترس از مردان

رسم تصویر زن در پسران: نوعی زنانگی یا جا ذبه جنسی زودترس

25)                     رنگها را در تفسیر آدمک گودیناف شرح دهید؟

رنگ‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند رنگ‌های گرم: قرمز، زرد، نارنجی یا قهوه‌ای و رنگ‌های سرد: سبز، آبی، بنفش،. کودکان کم سن پیرامون نقاشی را یکسره با مداد رنگی کشیده و صورت را بدون واقع نگری هر رنگی که دلشان بخواهد رنگ می‌کنند که این نشانه غلبه جنبه عاطفی بر جنبه تحولی است با افزایش سن، خطوط پیرامون را جدا می‌کند که نشانه غلبه فکر و تعقل بر برانگیختگی عاطفی است در سن بالای 7 نشانه تأخیر صریح روانی است. همچنین با افزایش سن استفاده از رنگ‌های تیره بیشتر می‌شود.

عدم استفاده از رنگ با استفاده از رنگهای تیره: روان گسیخته خو

استفاده وسیع از تمام رنگها به خصوص رنگهای تند و قرمز، زمینه چهره صورتی، رنگ کردن چشمها و دهان: صرعی خو.

رنگ‌های زنده: کودک واجد عوافی شدید مثل عشق، کینه یا خشم است

رنگ‌‌های ملایم: عواطفی غنی و قوی، کم رویی و کم جسارتی

26)                     هویت در ترسیم آدمک نشانه چیست؟

هویت در ترسیم یعنی آدمک دقیقاً معرف شخص معینی باشد مثل سرباز، باغبان و ... که نشانه شدت تخیل و هوش کودک است. تفسیر چند نمونه از آن بدین شرح است:

آدمک سیاه پوست: احساس گناه

ماهی‌گیر:  خلق ملایم، صبور و زرنگ

سرباز: شادی کاذب که دلهره‌ای پنهانی را جبران می‌کند.

27)                     معنی سمبلهای زیر را بنویسید؟

زمین: سمبل ایمنی و غذا اگر واجد گل و سبزه باشد نشانه خوب بودن و اگر دارای علفهای نوک تیز باشد نشانه بد بودن محیط زندگی است.

کوه: سمبل مادر. اگر نوک تیز باشد نشانه اجبار، حمایت، جاه طلبی

خورشید: سمبل پدر، خورشید نارنجی نشانه ترس از پدر. خورشید در پشت کوه نشانه رابطه نامطلوب پدر و کودک.

ابر:‌تهدید، اضطراب، پنهانکاری

باران: مادری سرزنش کننده

ستاره: نیاز به درخشیدن و ارزشمند شدن

آب: تصویر مادر، بیان امیال واپسرونده کودک و بیشتر در کودکانی که بی اختیاری ادرار دارند دیده می‌شود.

برف: جهانی منجمد و بدون حرارت عاطفی

گل: سمبل زنانگی و شادی اگر قالبی و یکنواخت باشد نشانه اشتغالات جنسی.

28)                     نمادهای حیوانات

حیوانات: معرف حیوان مورد علاقه کودک یا جبران احساس رها شدگی و انزوا، حیوانات اهلی نماد احساسات مهار شده و اجتماعی شده کودک و حیوانات وحشی نماد امیال خشونت آمیز و فشارهای درونی و مخفی کودک است.

مارمولک: نشانه احساس گناه کودک است. مثلاً کودکی که به خاطر انجام اشتباهی سرزنش شده و احساس گناه می‌کند.

گرگ: نماد ترس، دلهره و پرخاشگری. مثلاً کودکی که نسبت به نوزاد تازه به دنیا‌ آمده حسادت می‌کند.

سگ: نماد گرایش کودک به نوازش. ولی باید توجه داشت که در این حیوان نوعی دوسوگرایی وجود دارد از یک طرف سگ باید مطیع باشد از طرف دیگر امکان دارد که پرخاشگر شود و گاز بگیرد.

پرندگان: سمبل عواطف و نشانه آرزومندی عاطفی کودک. پرندگان سیاه مانند کلاغ نماد اضطراب، ترس و گنهکاری.

عقاب:‌نماد قدرت و پرخاشگری است.

گربه: همانند سگ نماد گرایش کودک به نوازش. با این تفاوت که گربه به دلیل ظرافت دارای ارزشی زنانه نیز هست.

مرغ و جوجه: نماد چارچوب خانوادگی است. لانه هم نماد جایی است که زندگی در آن لذتبخش است. کودکی که تمایل به نوازش و یا حمایت دارد معمولاً خود را با جوجه همسانسازی می‌کند

ماهی: نماد آرامش است. از آنجایی که ماهی یک حیوان اهلی است می‌تواند شیوه‌ای برای بیان مردانگی باشد.

کوسه، سوسمار، شیر: حیواناتی مانند کوسه، سوسمار، شیر نماد قدرت پدرانه است.

مار: نماد کشاننده‌های پنهان یا خطرناک است و معمولاً به هنگام دلمشغولی‌های جنسی در نقاشی دیده می‌شود.

عنکبوت: برخی از حیونانات از جمله عنکبوت نماد مادر قدرتمند است.

درختان: نیاز به حمایت. درخت پرو میوه نشانه شکم پرستی، نیاز به تحقیق خویش و موفقیتند.

خانه: نشانه اهمیت کانون خانوادگی که می‌تواند پذیرنده یا مضطرب کننده باشد اگر راه رسیدن به خانه گل کاری باشد نماد زندگی سعادتمند است که کودک احساس خوشبختی می‌کند. اگر سنگلاخ باشد نشانه تنفر اون از خانه است. خانه یا 2 در نشانه جدایی عاطفی یا فیزیکی پدر و مادر و اگر بدون در و پنجره باشد نشانه وابستگی شدید به مادر است.

اتومبیل: نماد قدرت، نشانه ارجح دنستن دنیای سرد ماشینی به دنیای انسانی.

اشکال ردیف و پشت سر هم (مثل جوجه‌های پشت سر هم): نشانه استعداد ریاضی

دایره دور آدمک: ایجاد ناحیه ایمنی بین خود و پیرامونش.

29)                     .فاصله اشخاص در نقاشی کودک به چه معناست؟

کودکی که در یک خانواده هماهنگ زندگی می‌کند، اعضای خانواده را دست در دست هم می‌کشد این نزدیکی بین اعضای خانواده، نشانگر انس و الفت و یا تمایل کودک به آنان است. معمولاً اولین شکل در نقاشی کودک کسی است که ذهن کودک را به خود مشغول کرده است. بچه‌ها این شکل را با قدت زیاد و رعایت جزئیات بیشتری ترسیم می‌کنند بچه‌هایی که جزئیات را بهتر می‌کشند معمولاً باهوش‌ترند. ترتیب زمانی ورود اعضاء خانواده به نقاشی نیز ارزش شخصیتی افراد را نشان می‌دهد.

عدم حضور کودک در نقاشی‌هایش نشان از عدم راحتی او در خانواده و کیا تمایل به تغییراتی در سن وجنس اوست.

. کودک با فاصله از پدر و مادر در صورتی که کودک خود را با فاصله از پدر و مادر ترسیم می‌کند، نشانه تنهایی و دوری بیشتر او از والدین است. کودک، در نقاشی خانواده تصویر خود را نزدیک شخصی نقاشی می‌کند که حس کند در کنارش راحت‌تر است و یا او را بیشتر از همه دوست دارد بیرون از خانه بودن: در صورتی که در نقاشی کودک شخصی یا اشخاصی بیرون از خانه کشیده شوند بیانگر کمبود عاطفی کودک در برابر آنها و یا بیانگر غیبت واقعی آنهاست.

.

30)                     نبود عضوی از خانواده به چه معناست؟

نبودن عضوی از خانواده کم اهمیت ترین فرد برای کودک یا اصلاً نقاشی نمی‌شود یا کودک‌تر و دورتر از همه و با کمترین جزئیات ممکن نقاشی می‌شود، کودک آگاهانه و یا ناخودآگاه یکی از اعضای خانواده را نقاشی نمی‌کند که بیانگر این مطلب است که آرزوی نبودن آن شخص را دارد. که این اتفاق را می‌توانیم در نقاشی‌های کودکانی که هنوز تولد خواهر یا برادر کوچکتر از خود را نپذیرفته‌اند ببینیم.

31)                     عدم ترسیم دستها در نقاشی به چه معناست؟

عدم ترسیم دست: ناتوان در برقراری ارتباط با دیگران، احساس گناهکاری ناشی از دزدی یا استمنا

32)                     قابلیت اعتماد و اعتبار در آزمون ترسیم آدمک؟

مک هوور بر این باور است که ترسیم آدمک می تواند به منزله امضای شخصی ترسیم کننده تلقی شود .آدا آبراهام بر مشابهت نقاشی هایی که آزمودنی ها پس از یک فاصله زمانی ، از یک ماه تا دو سال ترسیم کرده اند تاکید می کند که تغییر نقاشی منعکس کننده تغییراتی است که در شخصیت ترسیم کننده به وقوع پیوسته و رگه های متغیر در ترسیم های متوالی ، نشان دهنده ناپایداری همان رگه در شخصیت ترسیم کننده است . در زمینه اعتبار تحقیقات نشان داده است تست آدمک از حساسیت بالایی برخوردار است و حتی می تواند تغییرات ظریف شخصیت مثلا در خلال روان درمانگری را منعکس کند . ترسیم آدمک هنگامی که توسط کودک به صورت یه بازی انجام بگیرد تا زمانی که در موقعیت تست باشد از اعتبار کمتری برخوردار است  .

33)                     مهمترین انتقاد تست گودیناف 51 ماده ای؟

مهمترین انتقادی که به تست گودیناف 51 ماده ایی گرفته شد این بود که کودکان دقیق و باریک بین و متمایل به ترسیم جرییات فراوان ، نمرات بهتری را به دست آوردند . 

34)                     .هدف از آزمون نقاشی گودیناف چیست؟

مهمترین هدف آزمون ، تعیین درجه هوشمندی سن عقلی و بهره هوشی کودک است .  همچنین  این آزمون را  زمانی  به کار میبریم که  آزمونهای هوشی  دیگر مقدور نیست و می خواهیم هر چه سریعتر درباره درجه هوشی کودک به نتیجه برسیم .

علاوه بر این اطفالی که زبان نمی دانند و قادر به سخن گفتن نیستند بهترین ابزار سنجش این آزمون می باشد .

 

35)                     آزمون ریون برای چه چیزی استفاده می شود؟

یک روش علمی که برای اندازه گیری عینی استعداد فردی به کار می رود، اجرای آزمون باید توسط فردی با اطلاع و ماهر با آمادگی کافی آموزش منظم را در مراکز علمی آموزشی دیده باشد و دوره های لازم را سپری کرده باشد.

36)                     اجرا کنندگان آزمون ریون باید چه شرایطی داشته باشند؟

داشتن مهارت ارتباط، آشنا با شرایط و برقراری شیوه تست (یعنی نور و صدا را کنترل کند و...)

 

37)                     آزمون های ماتریس پیش رونده ریون یعنی چه؟

یکی از آزمون ها هوش کلامی است که توسط ریون در انگلستان برای اندازه گیری عامل عمومی(G) اسپیرمن ساخته شده است.

برای دانلود فایل pdf اینجا کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد